لپ تاپ گیمینگ چیست ؟ و مشخصه های اصلی یک لپ تاپ گیمینگ چیست؟

لپ تاپ گیمینگ چیست :

لپ تاپ گیمینگ یک کامپیوتر شخصی کوچک و متحرک است که صفحه نمایش داخلی خود را دارد. لپ‌تاپ‌های بازی اساساً همان لپ‌تاپ‌های استاندارد یا تجاری هستند که فقط ویژگی‌های ارتقا یافته دارند اما این ویژگی‌های ارتقا یافته هستند که همه تفاوت را ایجاد می‌کنند. لپ تاپ گیمینگ به معنای سرعت بالا، حافظه بزرگ، گرافیک بهتر و قدرت پردازش سریع است اما اجازه دهید این ویژگی ها را کمی بیشتر بررسی کنیم. لپ تاپ های گیمینگ به طور خاص با در نظر گرفتن نیازهای پیشرفته بازی طراحی و تولید می شوند تا بتوانید با قدرتی که برای اطمینان از موفقیت نیاز دارید وارد نبرد شوید. لپ‌تاپ‌های گیمینگ با داشتن سخت‌افزار سطح بالا، معمولاً بسیار گران‌تر از لپ‌تاپ‌های سطح پایه هستند. بازی‌های رایانه‌ای مدرن معمولاً به قدرت پردازش بیشتری نیاز دارند و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین لپ‌تاپ استاندارد و لپ‌تاپ بازی، پردازش ویدیو است. رایانه های بازی دارای یک کارت گرافیک هستند که یک جزء رایانه شخصی است که برای افزایش کیفیت تصاویر نمایش داده شده روی صفحه استفاده می شود. آنها همچنین دارای رم اختصاصی خود، یک GPU و یک سیستم خنک کننده هستند که در آن یک رایانه معمولی معمولاً از یک کنترلر گرافیک داخلی استفاده می کند.
بنابراین، به زبان ساده، یک لپ‌تاپ گیمینگ دارای قدرت اضافی است و تمام ویژگی‌هایی را دارد  که می‌توانید بازی‌ها را با کیفیت بالا و با سرعت بالا انجام دهید.

 

آیا لپ تاپ های گیمینگ متفاوت به نظر می رسند؟

لپ‌تاپ‌های بازی زیادی وجود دارند که تقریباً شبیه یک لپ‌تاپ استاندارد به نظر می‌رسند، اما گیمرها تمایل دارند با رایانه‌هایی بازی کنند که «ظاهر بازی» در مورد آنها وجود دارد. بنابراین، لپ‌تاپ‌های بازی بیشتر و بیشتر با رنگ‌های روشن، روکش‌های فلزی، نمادهای بزرگ و برجستگی‌های برجسته تزئین می‌شوند که ظاهری با تکنولوژی بالا می‌دهد. گیمرها به طور فزاینده ای به دنبال ظاهری هستند که لپ تاپ های بازی را از یک لپ تاپ استاندارد متمایز می کند. گیمر بودن بهتر از کارمند اداری است، اینطور نیست؟

 

جنبه های اصلی یک لپ تاپ گیمینگ چیست؟

چهار جنبه اصلی لپ تاپ گیمینگ وجود دارد. اینها عبارتند از: سیستم عامل، اندازه صفحه نمایش، پردازنده و کارت گرافیک.

سیستم عامل :

سیستم عامل (OS) مهم است زیرا همه بازی ها برای همه سیستم عامل ها منتشر نمی شوند. این بدان معناست که بازی‌های خاصی که می‌خواهید بازی کنید ممکن است روی سیستم شما قابل اجرا نباشند، بنابراین قبل از خرج کردن پول خود، ارزش این را دارد که بررسی کنید کدام بازی‌ها را می‌توانید روی لپ‌تاپ‌های بازی بازی کنید. هیچ چیز ناامید کننده‌تر از خرید یک کامپیوتر بازی و ناتوانی در انجام بازی‌ای که واقعاً برای آن خریده‌اید وجود ندارد!

کارت گرافیک

کارت گرافیک یا GPU (واحد پردازش گرافیکی) مهم ترین مشخصات است زیرا به بازی ها اجازه می دهد با تنظیمات گرافیکی بالاتر و با فعال بودن جلوه های بصری بیشتر بازی کنند. با پردازش داده ها و ارسال سیگنال به مانیتور، تصاویر را روی صفحه نمایش شما ارائه می دهد. با توجه به اینکه این فرآیند هنگام اجرای بازی ها چقدر استرس زا است، شما به یک GPU با حافظه اختصاصی خود به نام VRAM (حافظه ویدیویی) نیاز دارید. البته، نیازی نیست که شما با جزئیات فنی زیادی درگیر شوید. وقتی لپ‌تاپ بازی شما رسید، همه چیز برای روشن کردن و بازی کردن آماده است.
اکثر مردم به شما می گویند که وقتی صحبت از حافظه به میان می آید، «هرچه بیشتر بهتر» اما حقیقت این است که علاقه مندان به بازی های معمولی باید بتوانند هر کاری را که می خواهند با 4 گیگابایت VRAM انجام دهند. اما 6 گیگ بهتر است.
یک کارت گرافیک نسل نهم یا دهم انویدیا هر کاری را که لازم دارید انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که می توانید در سطحی که می خواهید بازی کنید.

صفحه نمایش

این عقل سلیم است، اگر بازی سنگین با گرافیک و جلوه‌های صوتی درخشان انجام می‌دهید، می‌خواهید این اکشن را در بزرگ‌ترین اندازه صفحه‌نمایش موجود در هر فرمتی که تصمیم به آن دارید، تجربه کنید. می‌توانید صفحه نمایش بزرگ‌تری را از طریق کابل HDMI به لپ‌تاپ خود متصل کنید، اما عملکرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، ممکن است فقط یک رایانه رومیزی بخرید.

روشنایی صفحه نمایش

این مورد اغلب ناحیه ای است که نادیده گرفته می شود، اما مهم است که صفحه نمایشی با صفحه نمایش روشن داشته باشید، زیرا وقتی خورشید به آن می تابد، جلوی چشمک زدن شما را می گیرد. اگر شما از آن دسته گیمرهایی هستید که در سیاهچال تاریک خود بازی می کنند و اساساً هرگز نور روز را نمی بینند، روشنایی صفحه اصلی مورد توجه شما نخواهد بود. با این حال، اگر می‌خواهید در مورد آنچه «متریک‌های روشنایی» نامیده می‌شود بیشتر بدانید، همیشه ساده نیست، زیرا برخی از برگه‌های مشخصات جزئیات را ارائه نمی‌دهند.حداکثر روشنایی خوب صفحه نمایش 320 نیت است (معمولاً به معنای روشنایی متوسط ​​300 نیت است). هر چیزی کمتر از 240 نیت برای لپ تاپ خوب نیست.

IPS چیست؟

IPS مخفف “in-plane switching” است – و داشتن پنل IPS برای بهترین تجربه توصیه می شود. یک IPS به شما این امکان را می دهد که بدون توجه به زاویه ای که مشاهده می کنید، رنگ های بدون تحریف را ببینید. نمایشگرهای با کیفیت برتر معمولا دارای IPS هستند.

وضوح

رزولوشن 1920 در 1080 حداقل وضوحی است که برای هر لپ تاپ گیمینگ نیاز دارید. هر چه کمتر باشد، گرافیکی دریافت خواهید کرد که برای اجرای یک بازی موثر به اندازه کافی واضح نیست.

صفحه نمایش لمسی

برخی از لپ‌تاپ‌های بازی اکنون دارای صفحه نمایش لمسی هستند، که اگر در حال بازی کردن بازی‌هایی مانند Candy Crush، Darkest Dungeon یا Galaxy of Pen & Paper هستید، یک مزیت قطعی است. در حالی که صفحه نمایش لمسی برای انواع خاصی از بازی ها منطقی است، صفحه نمایش لمسی در اکثر رایانه های شخصی بازی ضروری نیست.

لوازم جانبی و بیشتر

انتظار می رود یک لپ تاپ بازی از گزینه های اضافی پشتیبانی کند که ممکن است یک لپ تاپ استاندارد از آن پشتیبانی نکند. یک لپ‌تاپ بازی باید بتواند تجهیزات جانبی مانند هدست و ماوس بی‌سیم را که اغلب از طریق پورت‌های USB و کارت‌های بلوتوث متصل می‌شوند، بپذیرد. یک لپ‌تاپ بازی باید بتواند به اینترنت و LAN (شبکه‌های محلی) معمولاً از طریق WiFi و Ethernet متصل شود.

 

سیستم خنک کنندگی بهبود یافته

لپ‌تاپ‌های گیمینگ گزینه‌های خنک‌کننده‌ای مانند تهویه بهتر یا فن‌های قوی‌تر را بهبود بخشیده‌اند، زیرا سخت‌افزاری که برای مدت طولانی به محدودیت‌های خود فشار می‌آورد، گرمای قابل‌توجهی تولید می‌کند.

 

G-SYNC چیست؟

نه، این نام یک گروه پسر نیست. G-Sync بخشی از فناوری NVIDIA است که در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی قرار گرفته است تا عملکرد آنها را افزایش دهد، با تمرکز بر کاهش تاخیر ورودی و حذف نویز صفحه. FreeSync AMD  نیز همین کار را انجام می دهد. هم G-Sync و هم FreeSync رندر سریع تری را بدون معرفی لکنت ارائه می دهند.

 

آیا لپ تاپ های گیمینگ نسبت به رایانه های بازی رومیزی پایین تر هستند؟

لپ‌تاپ‌های گیمینگ گاهی اوقات به عنوان پایین‌تر از رایانه‌های شخصی بازی رومیزی سنتی مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اما لپ‌تاپ‌های بازی با سرعت بالایی در حال پیشرفت هستند. بنابراین تعداد فزاینده‌ای از گیمرها وجود دارند که به سراغ لپ‌تاپ‌ها می‌روند.از آنجایی که لپ‌تاپ‌های بازی کوچک‌تر هستند، اجزای داخلی لپ‌تاپ‌های بازی معمولاً کمی پیشرفته‌تر و گران‌تر از قطعات مشابه برای رایانه‌های رومیزی هستند. مطمئناً ارتقاء لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با رایانه‌های شخصی رومیزی دشوارتر است – به دلیل ترکیبی از عدم تنوع اجزا و محدودیت‌های فضا. نکته مثبت این است که لپ تاپ های بازی قابل حمل هستند که یک مزیت بزرگ است.

 

چگونه از لپ تاپ گیمینگ استفاده می کنید؟

ممکن است این سوال احمقانه به نظر برسد، اما چیزهای بیشتری در این مورد وجود دارد. لپ تاپ گیمینگ را می توان مانند سایر لپ تاپ هایی که برای کارهای روزمره و مقاصد سرگرمی استفاده می کنیم، استفاده کرد. این لپ‌تاپ‌ها همان سیستم‌عامل‌هایی دارند که ما در لپ‌تاپ‌ها یا رایانه‌های شخصی معمولی خود استفاده می‌کنیم.
گشت و گذار در اینترنت، وبگردی، ایمیل، چت و سایر فعالیت ها تقریباً شبیه زمانی است که از یک لپ تاپ استاندارد استفاده می کنید. علاوه بر این، برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ به دلیل نیاز گیمرهایی که به کیبوردها و موس‌های مخصوص برای کنترل بازی خود علاقه دارند، صفحه کلیدهای سختی مانند صفحه‌کلید رایانه‌های شخصی دارند.
افرادی که لپ‌تاپ‌های بازی می‌خرند، آنها را عمدتاً برای بازی می‌خرند، بنابراین لپ‌تاپی می‌خواهند که بهترین عملکرد را با گرافیک، صدا و سرعت با کیفیت بالا ارائه دهد. آنها دارای ویژگی های پیشرفته، مشخصات سیستم و دوام هستند که لپ تاپ های بازی را منحصر به فرد می کند.
اگر گیمر هستید، نمی‌توانید بازی‌های خود را روی لپ‌تاپ‌های استاندارد اجرا کنید، زیرا آنها قدرت یا سرعت مورد نیاز شما را ندارند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ در بین حرفه‌ای‌ها، مانند طراحان گرافیک، محبوب هستند، زیرا دارای کارت‌های گرافیکی/ویدیویی بالایی هستند که نتایج باکیفیتی ارائه می‌دهند – نه فقط برای بازی.

 

برای بازی و کار به چه مقدار رم نیاز دارید؟

8 گیگابایت رم باید مقدار اولیه حافظه عملیاتی (RAM) شما باشد. اگر چندوظیفه ای هستید که با تعدادی برنامه کاربردی، بازی های سنگین و برگه هایی که همزمان در مرورگر شما باز می شوند کار می کنید، ممکن است تا 16 گیگابایت نیاز داشته باشید. بررسی کنید که آیا لپ تاپ بازی مورد نظر شما قابل ارتقا است یا خیر.

 

 SSDیا  HDD برای بازی؟

وقتی صحبت از هارد دیسک ها می شود، برای بازی مناسب هستند. شما می توانید مدل های ارزان قیمت با ظرفیت 1 ترابایت را پیدا کنید، به این معنی که فضای زیادی برای نصب و اجرای تمام بازی های خود خواهید داشت. پیدا کردن آنها نیز آسان تر است و نسخه های زیادی در دسترس است.
همه گیمرها به فضای زیادی نیاز دارند، بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم که حداقل اندازه یک هارد دیسک باید حدود 512 گیگابایت باشد. وقتی صحبت از قابلیت اطمینان به میان می‌آید، هارد دیسک‌ها نسبتاً قابل اعتماد و بادوام هستند.
در حالی که HDD ها انتخاب خوبی هستند، SSD ها انتخاب ایده آلی هستند. آنها باعث می شوند رایانه شما بسیار سریعتر کار کند و بنابراین بازی رضایت بخش تر خواهد بود. آنها انرژی کمتری مصرف می کنند و دوام بیشتری دارند، در حالی که گرما و صدای کمتری تولید می کنند. همه اینها آنها را برای همه کاربران، نه تنها گیمرها، ایده آل می کند.

 

مزایا و معایب لپ تاپ های بازی در برابر لپ تاپ های معمولی

مزایا:

سرعت بالا: لپ تاپ های گیمینگ به گونه ای طراحی و تولید می شوند که به شما سرعت دهند. هنگام بازی به حداکثر سرعت ممکن نیاز دارید تا بتوانید بر حریفان خود غلبه کنید. درست مانند زمانی که بازی می کنید، وظایف زیادی به طور همزمان پردازش می شوند که برای عملکرد مؤثر به CPU بالایی نیاز دارند.
RAM: RAM به رایانه شما اجازه می دهد تا بسیاری از کارهای روزمره خود را انجام دهد، مانند بارگیری برنامه ها، مرور اینترنت، ویرایش صفحه گسترده یا تجربه آخرین بازی. حافظه همچنین به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت بین این کارها جابجا شوید و زمانی که به کار دیگری تغییر می‌دهید به یاد داشته باشید که در یک کار کجا هستید. به عنوان یک قاعده، هر چه بیشتر حافظه داشته باشید، بهتر است. و حافظه بیشتر همچنین سرعت شما را افزایش می دهد، زیرا رایانه شما می تواند اقدامات بیشتری را به طور موثر انجام دهد.
گرافیک: لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای کارت‌های گرافیکی با کیفیتی هستند که ارائه می‌دهند
تصاویر با کیفیت با وضوح بالا و کمک بزرگی به تجربه بازی هستند. کارت‌های گرافیک از بازی‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط با گرافیک پشتیبانی می‌کنند تا بدون هیچ وقفه یا هنگ کردن، کارها به راحتی اجرا شوند.
صدا: کیفیت صدا در لپ تاپ های گیمینگ به طور کلی بسیار بهتر از لپ تاپ های استاندارد است. کیفیت صدا در هنگام بازی بسیار مهم است. داشتن انیمیشن فوق‌العاده و تیز، اما صدای ریز یا ضعیف خوب نیست. اساسا لپ تاپ های بازی صدای برتری دارند.
قطعات قابل ارتقا: برخی از لپ‌تاپ‌های بازی اکنون انعطاف‌پذیرتر هستند و قطعات قابل ارتقا دارند. پردازنده ها، حافظه، ماوس، تاچ پد و لوازم جانبی را می توان به راحتی تغییر داد. این بدان معناست که شما مجبور نیستید با گذشت زمان لپ تاپ خود را تعویض کنید، فقط می توانید آن را ارتقا دهید. با این حال، این فقط برای “بعضی” صدق می کند. اکثر لپ تاپ های بازی برای ارتقاء عالی نیستند. قبل از خرید بررسی کنید چه چیزی را می توانید و چه چیزی را نمی توانید ارتقا دهید.
دوام: لپ تاپ های گیمینگ به گونه ای ساخته شده اند که نسبت به لپ تاپ های معمولی محکم تر و بادوام تر باشند.

معایب:

باتری: لپ‌تاپ‌های گیمینگ نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی باتری بسیار کمتری دارند. برای استفاده حداکثری از لپ تاپ بازی خود، واقعاً باید نزدیک یک منبع برق باشید. قبل از شروع بازی باید به چیزی فکر کنید زیرا وقتی صفحه نمایش شما سیاه می شود نمی خواهید در میدان جنگ وارد عمل شوید.
وزن: وزن لپ تاپ های مخصوص بازی بیشتر از لپ تاپ های استاندارد است. مطمئن شوید که یک کیف لپ تاپ مخصوص بازی برای حمل وزن اضافی دارید. آنها می توانند حجیم باشند زیرا باید عملکرد را بر طراحی ترجیح دهند، زیرا باید فن های اگزوز اضافی روی لپ تاپ ها نصب شوند تا تمام گرمای ایجاد شده در حین اجرای بازی ها جبران شود.
عملکرد: لپ‌تاپ‌های گیمینگ عملکردی برابر با کامپیوترهای رومیزی ندارند. آنها از نسخه های موبایل کارت گرافیک و سایر اجزای استفاده می کنند که عملکرد پایین تری را ارائه می دهند. ممکن است برخی از بازی‌های سخت‌تر مانند Witcher 3 چندان موثر نباشند.
اندازه صفحه نمایش: اندازه صفحه نمایش شما در لپ تاپ های بازی محدود می شود زیرا آنها ماشین های قابل حمل هستند. بله، شما می توانید لپ تاپ را از طریق کابل HDMI به صفحه نمایش متصل کنید، اما این کار بار بیشتری بر روی کارت گرافیک لپ تاپ شما وارد می کند. اگر از بازی در صفحه نمایش کوچکتر خوشحال هستید پس نیازی به اتصال کابل ندارید.
هزینه‌های اضافی: به‌عنوان یک گیمر، به یک ماوس مخصوص بازی، صفحه کلید و سایر لوازم جانبی نیز نیاز دارید تا تجربه‌ای را که می‌توانید داشته باشید. این بدان معنی است که شما متحمل هزینه های اضافی خواهید شد. اگر در مورد بازی جدی هستید، خرید یک صفحه کلید با نور پس‌زمینه ضروری است اگر می‌خواهید یک «تمام شب» بازی کنید!

آیا می توانید از لپ تاپ گیمینگ به عنوان یک لپ تاپ معمولی استفاده کنید؟

بله، تو میتونی. این یک پاسخ ساده به سوالی است که بسیاری از مردم می پرسند. یک لپ تاپ بازی می تواند هر کاری را که یک لپ تاپ معمولی می تواند انجام دهد انجام دهد.
همانطور که در ابتدا گفتیم، یک لپ‌تاپ گیمینگ تقریباً شبیه هر لپ‌تاپ دیگری است زیرا دارای CPU، فضای ذخیره‌سازی موقت (رم)، فضای ذخیره‌سازی دائمی (هارد دیسک، SSD) و غیره است. تفاوت این است که لپ‌تاپ‌های بازی معمولاً دارای اجزای قوی‌تر و رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتری هستند، زیرا بازی‌ها به منابع سخت‌افزاری بسیار نیاز دارند.
هر دو نوع لپ تاپ قادر به انجام کلیه کارهای معمول روزمره در منزل و اداره، خرید اینترنتی و تماشای فیلم های آپارات هستند. اگر می‌خواهید بازی کنید، ممکن است یک لپ‌تاپ استاندارد بسته به نوع بازی، بتواند آن را مدیریت کند. شما باید در مورد بازی های خاص مشاوره بگیرید. جدیدترین بازی‌ها به قدرت و عملکرد بسیار بیشتری نیاز دارند بنابراین برای آن‌هایی که باید آن‌ها را به بهترین شکل تجربه کنند، به یک لپ‌تاپ مخصوص بازی نیاز دارند.
sajad adnani
ارسال دیدگاه